”CINE AR FI SPUS CĂ ÎNTR-O NOAPTE POȚI PUNE CAP LA CAP UN PLAN DE COMUNICARE PE TREI ANI?”
Postat April 27, 2016
Foto: FCB

În 2004, un grup de tineri creativi din nordul Țărilor de Jos au avut o idee: să îi pună față în față pe profesioniștii din domeniile creative cu organizațiile neguvernamentale care au nevoie de ajutor pentru a deveni mai vizibile și pentru a-și crește impactul în comunitate.

Toată lumea are de câștigat: creativii au parte de o seară reușită, de o poveste de spus mai departe și de materiale noi de adăugat în portofoliu. Organizațiile primesc donații sub formă de concepte și idei concretizate în produse creative profesioniste, care să-i ajute să capteze atenția într-o societate bombardată de mesaje comerciale. Au numit această seară de colaborare, de voluntariat și de cunoaștere aprofundată a nevoilor ONG-urilor și comunității, 8 Hours’ Overtime for a Good Cause.

În primii ani, 8 Hours’ Overtime for a Good Cause a ars mocnit până s-a transformat în foc de artificii: în 2012 evenimentul a devenit unul internațional, organizat în aceeași zi, la aceeași oră, cu același scop și aceeași structură. 8 Hours’Overtime for a Good Cause a trecut cu succes prin Berlin, Rio de Janeiro, Istanbul, Viena, Bratislava, San Francisco, New York și multe alte orașe. În 2014, flama colaborării caritabile a cuprins și România: orașe precum București, Brașov, Sibiu, Cluj, Galați, Bacău, Iași, Ploiești sau Sfântu Gheorghe s-au alăturat evenimentului.

De la 8 ore la colaborare pe termen lung

Ideea a fost adusă în România de Daniel Mereuță, director al companiei Optima și promotor dedicat al cauzelor sociale. Daniel a pitch-uit evenimentul Fundației Comunitare București în 2014, iar de atunci, Fundația și echipa de voluntari-organizatori au trecut împreună prin trei seri de lucru peste program pentru o cauză bună. Fundațiile comunitare din alte orașe ale țării s-au alăturat demersului, având capacitatea de a aduce comunitățile împreună, de a le face să colaboreze pentru ca orașele lor să devină locuri în care oamenilor le face cu adevărat plăcere să locuiască.

Anul acesta, în București, creativii au lucrat pe 10 brief-uri ale unor cauze sociale. În Brașov au fost ajutate 5 organizații, în Bacău 4 și în Galați 4. Aici au mai existat 2 organizații înscrise, care și-au creat, prin intermediul Fundației comunitare, o relație la distanță cu echipele ce nu puteau fi prezente în seara evenimentului. În același ton, câțiva copywriteri din București au devenit voluntari pe termen lung pentru oganizațiile cărora le-au dedicat, pentru început, 8 ore peste program. Au fost prezenți la eveniment copywriteri, DTPiști, strategi, oameni de PR, art directori, graficieni, web designeri, consultanți de brand, experți în social media. Au participat din inițiativă proprie, dar au fost profesioniști veniți din agenții și companii importante: Rogalski Damaschin PR, Heraldist&Wondermarks, Fabrica de timbre, FCB Bucharest, The Beards Studio & Grapefruit, Leo Burnett, Google Romania, incubator107, Fundația PRAIS, Publicis Image PR  sau The Good Company, ca să menționăm câteva. Merită menționate și figurile celebre din blogosfera românească, cum este Brad Florescu, voluntar pentru proiectul ”Aleg să împăduresc!

Brainstorming mobil – oriunde se strâng doi oameni, se discută pe brief

Dar cum arată totuși o seară de lucru voluntar și, mai specific, cum a arătat evenimentul anul acesta? Trecând prin fiecare dintre orașe, iată cum s-a desfășurat seara de lucru voluntar.

Impact Hub,  București. La o oră de la începere, sala e toată un zumzet. 51 de voluntari profesioniști – copywriteri, DTPiști, strategi, oameni de PR, art directori, graficieni, web designeri, consultanți de brand, experți în social media – plus reprezentanții ONG-urilor, organizatori, și departamentul relaxare (masaj, cafenea, picturi cu henna) și-au ocupat pozițiile. Membrii echipelor stau strâns adunați în jurul meselor unde au ”sediul”. Se fac planurile de lucru, se schimbă opinii, se umplu eventualele goluri din brief. Schimbul de idei se petrece și în mișcare, la mesele cu bunătăți,  la un ceai sau afară , la o țigară. Brainstorming-ul e mobil, oriunde se strâng doi oameni, se discută pe brief. Oamenii sunt energizați și entuziasmați de munca pe care urmează să o facă.

Prima oră a fost  rezervată pentru fine tuning: un voluntarobișnuit cu iureșul agențiilor de publicitate, cu ideile îndrăznețe și cu granițe financiare largi, vrea să se întâmple totul rapid. Coechipierul e învățat cu lucrul pe îndelete, cu disecție de detalii, cu termene de predare largi precum bugetele celuilalt. Ritmurile se sincronizează la o cafea.

Voluntarii se înscriu deja pentru evenimentul de anul viitor

Echipa Sol Mentis face un studiu de caz ad-hoc, pentru proiectul de educație parentală la care lucrează. Invită la masă doi părinți din sală, pentru lămuriri și insight-uri. Se discută fonturi – cu serife sau fără – misiuni, backgrounds, culori de logo, impact. Pauzele încep să se ia tot la masa de lucru, câte un om din echipă are grijă ca echipa să fie aprovizionată cu bunătăți și gustări. Triburile devin tot mai solidare.

După 6 ore de la începerea evenimentului nimeni nu dădea semne de somn. Între masa de lucru și o ședință de masaj, un voluntar se oprește să-mi spună că și-ar dori din inimă să vină și la anul. Că a învățat deja multe lucruri pe grafică și că la masa lor, masa Chance for Life, s-au făcut progrese considerabile. Ce-i drept, la sfârșitul evenimentului, aveau gata  o mapă de comunicare pe care o pot folosi toții voluntarii Chance for Life din țară.

De la Brașov s-a transmis live, la începerea evenimentului: ”Creativi, coordonatori, reprezentanţi ai organizaţiilor şi voluntari, .toţi cu zâmbetul pe buze șipregătiţi de marea noapte a faptelor bune. S-au cunoscut,  s-au împrietenit şi  s-au bucurat că au fost uniţi de acelaşi concept plin de semnificaţie – o nouă ediţie 8 Hours’Overtime for a Good Cause.

Specialist în altruism. Profesionist în fapte bune.

Transmisiunile continuă pe parcursul nopții, cu vești despre reușitele echipelor: ”Cine ar fi spus că într-o noapte poţi pune cap la cap un plan de comunicare pe 3 ani?” La Brașov s-a muncit cu veselie și dăruire până dimineața, ba chiar ar fi prelungit cele 8 ore peste program cu încă 8 ore. Nici nu e de mirare, voluntarii din Brașov au avut o deviză, pe care au respectat-o: Specialist în altruism. Profesionist în fapte bune.

Entuziaști la prima ediție găzduită în oraș, de la Galați s-a postat toată noaptea pe Facebook. Gabriela Milică a ales să-şi petreacă ziua de naştere făcând o faptă bună. Primul ceas al zilei sale aniversare a prins-o lucrând intens, alături de colegii ei de echipă, pentru Fundația Bunul Samaritean, căreia îi elaborează o nouă identitate vizuală şi o strategie de marketing.

În același timp, la Bacău, voluntarii și organizațiile și-au lăsat semnătura nu numai pe orașul în care trăiesc, prin contribuția pe care au avut-o în seara evenimentului, dar și la propriu, pe declarația serii. Este o Declarație de implicare, emoționantă și inspirațională: ”Bacăul este al celor care vor să construiască responsabil și implicat un loc ce va vorbi copiilor noștri despre noi, cei de azi. (…) Hotărâm ca noi, cei cărora ne pasă, cei care cunoaștem puterea lui împreună, să ne dăm mâna într-un acord pentru orașul nostru. Acordul ce va transforma Bacăul în comunitatea oamenilor responsabili pentru dezvoltarea durabilă. Așa să ne fie viitorul!”

Gând la gând cu cei din Bacău, Brașov, București sau Galați, au trăit seara de 18 martie toți ceilalți voluntari, organizații și organizatori din celelalte 14 orașe din toată lumea. Sute de oameni răspândiți pe glob au trăit același sentiment al solidarității. Și au avut parte și de câteva surprize. La Edinburgh un voluntar și-a regăsit o cunoștință pe care nu o mai văzuse de 20 de ani și a transmis asta pe pagina de Facebook a proiectului: “Had a great time tonight at#‎8i2016#‎Edinburgh. Great to bump into Suzi after nearly twenty years, too. How time flies!” Implicarea socială s-a simțit în Groningen, Olanda, până în cele mai mici detalii: cina celor care au muncit peste program a fost pregătită de refugiați sirieni.

“Am avut senzația că împreună putem muta munți din loc”

La 8 ore peste program pentru o cauză bună faptele bune și conștiința socială îmbracă forme numeroase și lasă urme pozitive în memoria tuturor participanților și în comunitate. “A fost prima dată când am participat la acest eveniment, dar vă asigur că mă veți găsi pe listă de fiecare dată. Pentru mine, experiența a însemnat încă un reminder că oamenii sunt buni și că pot face mult bine, că este simplu și ușor să ajuți, că orice este posibil. A fost minunat sentimentul dat de energia transmisă de toți cei prezenți acolo. Am avut senzația că împreună putem muta munți din loc!” a spus Irina Ifrim, unul din voluntarii profesioniști.

Teodora Pălărie, reprezentanta asociației ViitorPlus a fost impresionată de pașii mari pe care i-au parcurs cu ajutorul evenimentului și voluntarilor: “Aș vrea să mulțumesc echipei, a fost fantastic ce s-a întâmplat în seara asta, nu speram să lucrăm atâtea materiale! Noi venisem doar cu ideea de pagină [ecoprovocarea.ro] și am ajuns să facem și întreaga campanie pentru promovarea ei. Deja avem materiale pe care de luni putem începe să le trimitem către potențiali parteneri. Sunt foarte recunoscătoare și vă mulțumesc mult, mult, mult de tot pentru toată treaba din seara asta!”

E simplu

8 ore peste program pentru o cauză bună a fost un succes și în 2016. Lista este întotdeauna deschisă pentru oricine dorește să se alăture anul viitor. Ba chiar, există și o “Carte de bucate” a evenimentului pregătită de inițiatorii proiectului și care este disponibilă pe site-ul proiectului, www.8-i.org. Iar Miruna Nichita, unul din organizatorii evenimentului în București este oricând dispusă să trimită ghidul, pregătit de ea în română, pentru a face lucrurile mai ușoare.

Familia 8 Hours’Overtime for a Good Cause este una extinsă, membrii ei sunt răspândiți pe tot globul, dar toți au o singură preocupare: să îmbunătățească viața în comunitățile în care trăiesc. Cum? Făcând ceea ce știu mai bine și simțindu-se și bine în același timp. E simplu.

CATEGORIE
8 HOURS OVERTIME FOR A GOOD CAUSE
TAGURI
CITEȘTE MAI DEPARTE:
OPORTUNITATE DE CERCETARE PENTRU STUDENȚI LA SOCIOLOGIE, ANTROPOLOGIE ȘI JURNALISM
Căutăm între 3 și 6 studenți la sociologie și/sau antropologie și 3 studenți la jurnalism.
350 DE OAMENI CARE ÎNOATĂ LA SWIMATHON BUCUREȘTI ÎNCEP SĂ STRÎNGĂ FONDURI PENTRU 23 DE PROIECTE
Cel mai mare eveniment de strângere de fonduri prin înot din România