„Nu renunț din încăpățânare. Convingerea mea este că prin colaborare și dezvoltarea spiritului civic pe care toți îl avem în noi, putem să schimbăm ceva în orașul ăsta”
Postat October 29, 2018
Foto: Johanna Rannula

Text de Simona Petrică

Ana a intrat prima dată în contact cu realitatea socială la liceu, în ’89, când ține minte că a fost foarte impresionată de fenomenul copiilor străzii. A vrut să îi susțină și a devenit voluntar la un centru pentru copiii din zona Gării de Nord, deschis de o organizație caritabilă austriacă. Crede că acea perioadă a făcut-o să aleagă Facultatea de Sociologie și Asistență Socială.

A rămas atașată de partea socială, iar acum o găsești în București, în sectorul 6, la Crucea Roșie. Zâmbește și spune: „până nu demult nu exista în București un sistem eficient și transparent de a strânge îmbrăcămintea reutilizabilă sau reciclabilă, așa cum există de foarte multă vreme în lumea civilizată. Odată ce am creat și aici acest sistem, fără pretenția de a spune că l-am inventat, rezultatele lui nu vor înceta să-și arate efectele pozitive. Șansele cresc cu fiecare gest responsabil făcut de bucureșteni atunci când reutilizează și reciclează hainele pe care nu le mai folosesc.”

Anual se aruncă la gropile de gunoi din România mii de tone de textile care se amestecă cu deșeurile menajere. Colectarea selectivă a materialelor reutilizabile și reciclabile este departe de a fi atins potențialul optim. Se promovează mai mult campanii pentru carton sau plastic, pentru care s-a format o infrastructură de colectare pentru reciclare și refolosire. Nu se vorbește însă destul despre economia circulară, circuite de prelucrare și valorificare a deșeurilor textile, despre poluarea pe care o aduc hainele uzate. Ultima evaluare a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor anunța că, la 10 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, în România se valorifică puțin peste 13,3% din cantitatea totală de deșeuri, autoritățile asumându-și o valorificare de 50% din cantitate până în 2020. Chiar dacă există un imens potențial de implicare, oamenii nu știu ce trebuie să facă cu deșeurile, mai ales cu cele textile.

Ana spune că oamenii cumpără multe haine în București. În garderoba fiecăruia există cel puțin câteva lucruri în stare bună, care nu sunt purtate. Și  în loc să fie refolosite creativ, donate pentru reutilizare, sunt aruncate împreună cu gunoiul menajer sau zac prin dulapuri. Există și o presiune a modei care acționează în mod negativ, făcând să se irosească multe resurse și să se polueze mediul.

Crede că oamenii nu ar mai cumpăra haine atât de des dacă ar afla că un singur tricou din bumbac nou are nevoie de 2.700 litri de apă, la care se adaugă consumul de energie nu doar pentru producerea tricoului, dar si pentru transport și comercializare.

Și încurajează pe toată lumea din jurul ei să doneze hainele nepurtate la Crucea Roșie – Filiala Sector 6. Voluntarii le adună, le sortează, sunt igienizate, conform legii, și sunt refolosite în două moduri: fie pleacă spre cei care au nevoie de haine în caz de dezastru sau sărăcie, fie sunt reciclate, transformate în material izolant în industria construcțiilor, fibre pentru amortizare, umplutură de jucării, branțuri, lavete sau saci.

Speră ca toată lumea să afle că textilele, chiar și cele biodegradabile, nu se degradează ușor în gropile de gunoi din cauza lipsei luminii soarelui și a oxigenului. Chiar și arderea lor poluează aerul. Textilele aduc probleme mari gropilor de gunoi pentru că fibrele sintetice nu se descompun, în timp ce hainele din lână se descompun și produc metan, care este un gaz cu puternic efect de seră. De asemenea, depozitele de deșeuri reprezintă o amenințare pentru aprovizionarea populației cu apă. De fiecare dată când plouă, apa se scurge prin gunoi și preia produse chimice și materiale periculoase din tot ce este în depozitul de deșeuri. Această apă include substanțele chimice utilizate în produsele textile, cum ar fi vopsele și înălbitori. Apa se colectează în partea de jos a depozitului de deșeuri, de multe ori în cantități mari și poate fi de până la 200 de ori mai toxică decât apa din canalizare.

*

Ana a aflat de Fundația Comunitară București acum doi-trei ani. I se părea interesantă o fundație care dă finanțări grupurilor care au idei și proiecte pentru oraș. A urmărit apelurile de proiecte, iar în 2017 a aplicat și ea cu proiectul – Comunitate implicată, resurse protejate.

„Convingerea mea este că prin colaborare și dezvoltarea spiritului civic pe care toți îl avem în noi, putem să schimbăm ceva în orașul ăsta.”

Proiectul a primit o finanțare pe trei ani prin Fondul IKEA pentru Mediu Urban și crede că durata mare a fondului o ajută că simtă coerență în ce face la Crucea Roșie și să vadă rezultate pe termen lung. În 2017, voluntarii Crucii Roșii au colectat în acest proiect 3.978,5 kg de textile pentru reutilizare și reciclare, dintre care 600 kg de deșeuri textile au fost predate pentru a fi reciclate ca material izolant în industria construcțiilor.

În septembrie 2018, au lansat Bine Boutique, un magazin social, care valorifică hainele noi sau de calitate ridicată primite din donații și continuă colectarea de haine. Așa că dacă vrei să donezi haine, în București, găsești la Crucea Roșie – Filiala Sector 6, un sistem de colectare prin care hainele sunt sortate, igienizate, distribuite ca ajutor, reciclate sau reutilizate pentru a susține acest sistem de colectare pe viitor.

Spre sfârșitul anului 2010, când a cerut o săptămână de concediu pentru a se întâlni cu cei de la Crucea Roșie Elvețiană, ca să afle mai multe despre două dintre proiectele lor, nu credea că o să rămână voluntar. Dar a fost motivată de a pune pe picioare în București un serviciu de babysitting și un magazin social după modelul Crucii Roșii din Geneva.

Acum, Ana se bucură că aproape o sută de absolvente sunt bone calificate sau că a creat sistemul de colectă pentru donații de haine pe care bucureștenii nu le mai folosesc.

Iubește provocările antreprenoriatului social și se bucură atunci când vede cum se schimbă în bine viețile celor din jur. „Mi-este clar că nu voi face avere din asta, dar motivația pentru a merge mai departe o găsesc în faptul că valorile mele se potrivesc cu cele care stau la baza proiectelor: dezvoltare personală, ajutor social, consum responsabil și protecția mediului.”

Nu renunță din încăpățânare. Crede cu pasiune în ceea ce face, în plăcerea de a construi ceva nou și satisfacția de a se vedea cum se dezvoltă, în ciuda greutăților care nu sunt deloc puține.

Pe Ana o găsiți la Crucea Roșie Română – Filiala Sector 6 București.

*Material realizat în 2017 de Fundația Comunitară București.

 

 

CATEGORIE
FUNDAȚIA COMUNITARĂ BUCUREȘTI
TAGURI
CITEȘTE MAI DEPARTE:
Fundația Comunitară București lansează Fondul IKEA pentru Egalitate de Gen
Propunerile de proiect pot fi trimise până pe 21 ianuarie 2019.
Bucureștiul Generos
De Crăciun se nasc și oameni și emoții. Ba chiar și obiceiuri. De exemplu, susținerea unei cauze în locul clasicului coș de sărbători.