Bugetul total disponibil pentru finanțare este de 237,500 lei, din care estimăm că vom finanța între 3 și 5 proiecte ce vor fi implementate până în luna martie 2021. Decizia cu privire la suma acordată fiecărui proiect va fi luată pe baza necesității relevate de bugetul aplicanților. Finanțarea va fi acordată în mai multe tranșe, în urma raportărilor periodice.
ARII DE INTERES ALE FONDULUI
1. EDUCAȚIE
- Dezvoltarea competențelor digitale pentru elevi și profesori;
- Dezvoltarea de competențe pentru copii și tineri care să asigure adaptabilitate pe piața forței de muncă (precum: gândire critică, rezolvarea problemelor complexe, științe, autonomie în învățare etc);
- Încurajarea implicării comunitare și antreprenoriale în rândul copiilor și tinerilor – cu accent pe programe care conferă rolul de coordonatori/ implementatori celor care în mod normal sunt beneficiari;
- Programe de integrare a familiei în actul educațional pentru a oferi suport elevilor în participarea activă la activitățile educaționale;
- Activarea de spații comunitare incluzive și sigure de joacă și învățare;
- Introducerea nonformalului în formal prin utilizarea de instrumente și metode noi,
adaptate nevoilor de învățare ale copiilor și tinerilor și mediilor contemporane.
2. MEDIU:
- Reducerea efectelor schimbărilor climatice și adaptarea la acestea;
- Transport verde și infrastructură de transport alternativ;
- Gestionarea eficientă a deșeurilor;
- Amenajarea de spații pentru practicarea sporturilor în aer liber;
- Amenajarea de spații comunitare verzi și activarea comunității din jurul acestora;
- Educație pentru mediu;
- Informarea și conștientizarea cetățenilor cu privire la calitatea aerului.
CUM FUNCȚIONEAZĂ PROCESUL DE APLICAȚII
1.Apel pentru propuneri de idei de proiecte
Între 8 iulie – 4 august 2020, așteptăm idei de proiecte care să aducă soluții la problemele de educație și mediu, descrise în ariile de interes ale fondului. Sau idei care pot pune în valoare oportunitățile din aceste domenii la nivel local, care au potențialul de a aduce împreună comunitățile din orașul Buftea. Pentru înscriere este necesară completarea formularului online, până la data de 4 august 2020.
2. Selecția ideilor de proiecte
Ne dorim să includem în Incubatorul de proiecte toate ideile eligibile. Cu toate acestea, pentru a putea să organizăm incubatorul în parametri optimi, numărul maxim de echipe cu care vom putea lucra în Incubator este de 15. În cazul în care vom primi mai mult de 15 de idei de proiecte, echipa Fundației Comunitare București va face selecția acelor idei care vor intra în Incubator pe baza criteriilor descrise la secțiunea: Selecție.
3. Incubatorul de proiecte
Incubatorul de proiecte este un mecanism de sprijin pentru organizațiile și grupurile de inițiativă de a-și dezvolta ideea într-un proiect fezabil, cu șanse de finanțare. De asemenea, rolul incubatorului este și acela de a aduce împreună echipele care au idei pentru Buftea pentru a crea posibile sinergii în planificarea de proiecte.
Durează 3 săptămâni (10-28 august 2020) și cuprinde o serie de ateliere de lucru, de provocări, quiz-uri și teme, precum și spațiu de lucru împreună, feedback de la persoane resursă, precum și feedback de la ceilalți participanți. Întregul proces se va desfășura online, pe platforme de video-conferință și alte platforme online care permit colaborarea și co-crearea de conținut. Pe parcursul celor trei săptămâni, echipa de proiect va lucra la planificarea și scrierea propunerii de proiect într-un formular mai detaliat, pus la dispoziție de Fundația Comunitară București.
Programul sesiunilor din cadrul Incubatorului de proiecte este:
11 august 2020 – Întâlnire de cunoaștere a tuturor participanților și a persoanelor resursă care îi vor ajuta cu informații și feedback pe parcursul incubatorului – online, între orele 16:00 – 19:30
13 august 2020 – Atelier de project planning/thinking.Care sunt etapele cele mai importante ale planificării unui proiect? Cum pozitivăm arborele problemei? – online, între orele 17:00 – 19:30
18 august 2020 – Analiza stakeholderilor/părților interesate. Cum ne asigurăm că-i ținem implicați pe toți actorii interesați în planificarea și implementarea proiectului, pentru a ajunge la schimbările pe care ni le-am propus? – online, între orele 17:00 – 19:30.
20 august 2020 – Comunicare și outreach. Cum comunicăm proiectul, astfel încât să ajungem la grupurile țintă care ne interesează? – online, între orele 17:00 – 19:30.
ATELIERE OPȚIONALE
Pentru cine simte nevoia să intre în mai multe detalii , se vor mai organiza 2 ateliere opționale, ale căror date le vom stabili împreună cu participanții:
1. Cum ajung mai eficient la publicul țintă?
2. Cum îmi construiesc bugetul și principii de management financiar?
24 – 27 august 2020 – Sesiuni de feedback pe proiect de la persoane resursă – echipele de proiect își pot alege ziua de discuții și feedback pe propunerile de proiect de comun acord cu persoana resursă.
28 august 2020 – Atelier de peer-feedback pe proiecte. Echipele de proiect își vor da feedback reciproc pe propunerile proprii de proiecte, într-un proces facilitat – online, între orele 16:00 – 19:00.
4. Depunerea propunerilor de proiecte detaliate și selecția proiectelor pentru finanțare
Propunerile detaliate de proiecte, rezultate în urma Incubatorului de proiecte vor fi depuse online până pe 1 septembrie 2020 și vor fi evaluate de juriul fondului pe baza criteriilor descrise la secțiunea: Selecție. Anunțarea proiectelor selectate pentru finanțare va fi făcută pe 16 septembrie 2020.
CE PROIECTE CĂUTĂM?
Exemple de proiecte ce POT fi finanțate (lista de mai jos este doar orientativă, nu este exhaustivă):
Salutăm proiectele care pot fi crescute la o scară mai mare pentru mai mult impact, ușor transferabile și repetabile. Căutăm inițiative mici și mari, deopotrivă, care au capacitatea de a influența grupuri extinse și chiar întregi comunități, precum:
- Proiecte de activare a spațiilor comunitare prin activități de învățare și joacă, pe termen lung;
- Proiecte/ proiecte de amenajare/ reamenajare a unor spații verzi, cu activarea comunității locale;
- Proiecte de voluntariat de lungă durată, în cartier, care transformă copiii și tinerii din cartierele orașului Buftea din beneficiari ai programelor în implementatori/ mici antreprenori locali;
- Proiecte de dezvoltare a empatiei, autonomiei în învățare și/sau gândirii critice care să producă rezultate măsurabile în rândul copiilor și tinerilor provenind din medii vulnerabile;
- Proiecte de amenajare a spațiilor pentru desfășurarea sporturilor în aer liber și de educație pentru mediu;
- Proiecte de formare și suport a părinților și/ sau profesorilor pentru lucrul cu copii cu cerințe educaționale speciale, a copiilor cu IQ sub medie sau peste medie, care pot fi ușor replicabile;
- Proiecte de formare pentru elevi, părinți și profesori pentru dezvoltarea de competențe digitale și pentru gamificarea conținuturilor.
Exemple de proiecte care NU sunt de interes pentru Fond (lista de mai jos este doar orientativă, nu este exhaustivă):
- Ateliere/ activități educaționale punctuale care nu au altă finalitate decât ocuparea timpului, cu excepția contextului în care acestea fac parte dintr-un program mai larg, care oferă alternativă la petrecerea timpului în medii nocive (ex. contexte violente/ abuzive, în stradă etc.);
- Exclusiv realizarea de platforme digitale;
- Activități punctuale de învățare care nu implică educabilul într-un program recurent de învățare;
- Conferințe, seminarii și ateliere pedagogice care nu urmăresc în mod activ aplicarea ulterioară a celor învățate.
- Igienizări punctuale de spații neînsoțite de un program de educare a populației;
- Proiecte de dotare a școlilor cu echipamente/ tehnologie neînsoțite de un program de formare pentru utilizarea acestora și urmărirea aplicării în practică a celor învățate.
Finanțările sunt oferite de compania Lidl România.
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 10.800 de magazine și peste 160 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial. Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate.
Aceasta este metoda companiei de a-și îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a asigura un viitor mai bun pentru societate și mediu. Compania se implică activ în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, concentrându-se pe 5 piloni de activitate: sortimentul de
produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri.
Fondul este gestionat de Fundația Comunitară București
Fundația pune împreună donatori, ONG-uri sau grupuri de inițiativă pentru a dezvolta comunități în care să ne simțim ca acasă. Construiește mecanisme de donație, fonduri de finanțare sau incubatoare de idei pentru oraș. În opt ani de activitate, am adunat fonduri de la companii și donatori individuali și am finanțat peste 400 de proiecte și burse din București și Ilfov. Suma pe care am investit-o împreună în orașul nostru este de peste 1,5 milioane de euro (7,09 milioane de lei).
Fundația Comunitară București este parte dintr-o mișcare națională, alături de alte 18 fundații comunitare din România și peste 2.000 în întreaga lume.